Zalecenia dla kierowców
- ALTERNATYWNA METODA
- Zalecenia dla kierowców
- Na co będzie zwracać uwagę egzaminator?
- Sposób ruszania na wzniesieniu z użyciem hamulca ręcznego
- O światłach w samochodzie
- Odpowiedzialność kierowcy, odpowiedzialność przedsiębiorcy
- Lepsza ochrona poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych
- Nowe wymagania na placu manewrowym na kategorię B
ZALECENIA DLA KIEROWCÓW "EGZAMIN NA PRAWO JAZDY KAŻDY Z NAS KIEROWCÓW ZDAJE CODZIENNIE"
- PROWADZĄC SAMOCHÓD CODZIENNIE ZDAJEMY EGZAMIN.
- PROWADZĄC SAMOCHÓD NALEŻY BYĆ ZAWSZE MAKSYMALNIE OSTROŻNYM I UWAŻNYM .( ZASADA TA POMAGA UNIKNĄC WIELU NIEBEZPIECZNYCH SYTUACJI)
- KIERUJ SAMOCHODEM TAK, BY INNI ROZUMIELI TWOJE POSTĘPOWANIE. ZACHOWUJ SIĘ W TAKI SPOSÓB, ABY TWOJE MANEWRY NIE BYŁY NIESPODZIANKĄ DLA INNYCH.
- GDY NIE ROZUMIESZ ZACHOWANIA INNEGO KIEROWCY – LEPIEJ ZMNIEJSZ PRĘDKOŚĆ.
- DOPÓKI NIE USTALISZ DLACZEGO KIEROWCA JADĄCY Z PRZODU ZMNIEJSZA PRĘDKOŚĆ – NIGDY NIE WYPRZEDZAJ.
- NIE BĄDŹ PEWNY SIEBIE, UWAŻAJ NA NIEZDECYDOWANYCH.
- PRZYZWYCZAJAJ SIĘ PROWADZIĆ POJAZD BACZĄC NA WSZYSTKO, CO DZIEJE SIĘ WOKÓŁ.
- NIE WOLNO PROWADZIĆ POJAZDU LICZĄC NA UMIEJĘTNOŚCI INNYCH KIEROWCÓW.
- BĄDŹ PRZYGOTOWANY NA ZAPOBIEŻENIE SKUTKOM ICH BŁĘDÓW LUB LEKKOMYŚLNOŚCI.
- BĄDŹ PSYCHOLOGIEM! ZAWSZE STARAJ SIĘ PRZEWIDZIEĆ ZACHOWANIE INNYCH KIEROWCÓW, ABY MÓC WŁAŚCIWIE ZAREAGOWAĆ W NIEOCZEKIWANYCH SYTUACJACH.
- DŁUGOTRWAŁA JAZDA BEZ ODPOCZYNKU STANOWI ZAGROŻENIE DLA KIEROWCY. JAZDA TAKA WYRAŹNIE OSŁABIA CZUJNOŚĆ.
- MONOTONNA JAZDA DZIAŁA NUŻĄCO. OD CZASU DO CZASU ZMIENIAJ PRĘDKOŚĆ JAZDY, ZATRZYMUJ SIĘ NA ODPOCZYNEK.
- TRZYMAJ KIEROWNICĘ Z UMIARKOWANĄ SIŁĄ, ALE OBOWIĄZKOWO DWOMA RĘKAMI. DZIĘKI TEMU PROWADZISZ POJAZD BEZ WYSIŁKU I BŁYSKAWICZNIE PRZYWRÓCISZ UTRACONY KIERUNEK JAZDY.
- NOCĄ NA SKUTEK KONIECZNOŚCI WIĘKSZEGO NATĘŻENIA WZROKU I ZWIĘKSZONEJ UWAGI, KIEROWCA MĘCZY SIĘ SZYBCIEJ. DLATEGO TEŻ SZYBCIEJ ZATRZYMUJE SIĘ NA ODPOCZYNEK.
- JEŻELI JESTEŚ CHORY LUB CZUJESZ SIĘ ZMĘCZONY, NIGDY NIE PROWADŹ POJAZDU.
- PODCZAS PORUSZANIA SIĘ W KOLUMNIE NAJWAŻNIEJSZE JEST ZACHOWANIE ODPOWIEDNIEGO ODSTĘPU POMIĘDZY JADĄCYMI POJAZDAMI.
- PAMIĘTAJ, ŻE PO ZAPARKOWANIU PO OBU STRONACH TWOJEGO POJAZDU POWINNO ZOSTAWAĆ PRZYNAJMNIEJ PÓŁ METRA WOLNEJ PRZESTRZENI.
- PAMIĘTAJ, ŻE WYMIJAJĄC LUB WYPRZEDZAJĄC SAMOCHÓD CIĘŻAROWY Z PRZYCZEPĄ, PRZYCZEPA CZĘSTO NIE PODĄŻA ŚLADAMI SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO, ZWIĘKSZ ZATEM ODSTĘP
- JEDŹ ZAWSZE PRAWĄ STRONĄ DROGI. DOBRY KIEROWCA POWINIEN ZAJMOWAĆ NA DRODZE WYŁĄCZNIE TYLE MIEJSCA ILE WYMAGA TEGO SYTUACJA .
- NIGDY NIE JEDŹ ZBYT BLISKO POJAZDU JADĄCEGO PRZED TOBĄ. JEST TO MĘCZĄCE I NIEBEZPIECZNE.
- WŁAŚCIWE WYKORZYSTANIE HAMULCÓW JEST NAJLEPSZYM SPOSOBEM WYKAZANIA SIĘ UMIEJĘTNOŚCIAMI JAZDY. IM UMIEJĘTNOŚCI TE SĄ WIĘKSZE, TYM RZADZIEJ I PŁYNNIEJ KIEROWCA HAMUJE.
- GWAŁTOWNE HAMOWANIE WYWOŁUJE POŚLIZG I UTRATĘ PANOWANIA NAD POJAZDEM. STARAJ SIĘ ZACHOWAĆ BEZPIECZNĄ ODLEGŁOŚĆ TAK, ABY HAMOWAĆ TYLKO W WYJĄTKOWYCH PRZYPADKACH.
- ZMNIEJSZAJĄC PRĘDKOŚĆ O JEDNĄ TRZECIĄ, DWUKROTNIE SKRACASZ DROGĘ HAMOWANIA.
- PRZED WYRUSZANIEM W DROGĘ ( SZCZEGÓLNIE NIEZNANYM POJAZDEM ) ZAWSZE SPRAWDZAJ SPRAWNOŚĆ HAMULCÓW.
- ZYSKASZ WIELE CENNEGO CZASU, NIEZBĘDNEGO DO OCENY SYTUACJI DROGOWEJ, JEŻELI BIEGLE OPANUJESZ SPOSOBY HAMOWANIA.
- NAJBARDZIEJ WIDOCZNA RÓŻNICA MIĘDZY KIEROWCĄ DOŚWIADCZONYM I KIEROWCĄ NIEDOŚWIADCZONYM POLEGA NA SPOSOBIE PRZEŁĄCZENIA BIEGÓW I KORZYSTANIA Z HAMULCÓW.
- KAŻDE NAGŁE HAMOWANIE NA ŚLISKIEJ NAWIERZCHNI JEST NIEBEZPIECZNE. UMIARKOWANIE I PŁYNNOŚĆ W WYKONYWANIU MANEWRÓW SĄ NAJWAŻNIEJSZYMI ZASADAMI JAZDY W TAKICH WARUNKACH.
- PAMIETAJ, ŁATWIEJ JEST UPRZEDZIĆ POŚLIZG NIŻ GO ZLIKWIDOWAĆ, GDY JUŻ POWSTAŁ.
- W TRAKCIE POŚLIZGU NIE UŻYWAJ HAMULCÓW. TYLKO SPOKÓJ I UMIEJĘTNE OPEROWANIE KIEROWNICĄ POZWOLI ZACHOWAĆ POPRZEDNI KIERUNEK JAZDY.
- NA ŚLISKIEJ JEZDNI NAJLEPSZYM SPOSOBEM HAMOWANIA JEST WYKONANIE TEGO MANEWRU BEZ UŻYCIA HAMULCÓW.
- NIE ULEGAJ PANICE, JEŻELI POCZUŁEŚ POD KOŁAMI LÓD. ZACHOWUJĄC ZIMNĄ KREW ZAWSZE MOŻNA ZNALEŹŚ WYJŚCIE Z TRUDNEJ SYTUACJI.
- WJEŻDŻAJĄC NA ŚLISKI ODCINEK JEZDNI NIE MA NIC GORSZEGO NIŻ ZDJĘCIE NOGI Z PEDAŁU PRZYŚPIESZENIA.
- ŚLISKĄ JEZDNIĘ MOŻESZ SPOTKAĆ O KAŻDEJ PORZE ROKU, ZWŁASZCZA PODCZAS DESZCZU. STALE OBSERWUJ STAN NAWIERZCHNI JEZDNI.
- PRĘDKOŚĆ JEST ZALETĄ POJAZDU. POD WARUNKIEM, ŻE PROWADZI GO KIEROWCA ROZWAŻNY I PRZEZORNY.
- PRĘDKOŚĆ STAJE SIĘ NIEBEZPIECZNA WÓWCZAS, GDY PRZESTAJE ODPOWIADAĆ WARUNKOM JAZDY.
- PAMIĘTAJ: IM WIĘKSZA PRĘDKOŚĆ, TYM TRUDNIEJ ZATRZYMAĆ POJAZD.
- ZWIĘKSZENIU PRĘDKOŚCI NIE TOWARZYSZY ZWIĘKSZENIE REFLEKSU.
- WYBIERAJĄC PRĘDKOŚĆ BĄDŹ ROZSĄDNY. PRĘDKOŚĆ POWINNA ZAWSZE BYĆ TAKA, ABY DROGA NIEZBĘDNA DO ZATRZYMANIA SIĘ NIE PRZEKRACZAŁA ZASIĘGU WIDOCZNOŚCI.
- IM WIĘKSZA PRĘDKOŚĆ, TYM MNIEJ CZASU, ABY NAPRAWIĆ POWSTAŁE BŁĘDY.
- JEDYNIE PRAWIDŁOWE POKONYWANIE ZAKRĘTÓW POZWOLI CI NAPRAWDĘ WYKAZAĆ SIĘ UMIEJĘTNOŚCIAMI BEZPIECZNEJ JAZDY.
- UMIEJĘTNIE POKONYWAĆ ZAKRĘT, TO WCALE NIE OZNACZA, ŻE SZYBKO.
- NIE USIŁUJ WYKONYWAĆ ZAKRĘTÓW Z DUŻA PRĘDKOŚCIĄ, JEZDNIA TO NIE JEST TOR WYŚCIGOWY.
- ZNAJDUJĄC SIĘ NA SAMYM ZAKRĘCIE ZAPOMNIJ O NACISKANIU NA PEDAŁ SPRZĘGŁA I HAMULCA.
- PISK OPON NA ZAKRĘCIE JEST CHARAKTERYSTYCZNY DLA JAZDY NIEDOŚWIADCZONEGO KIEROWCY.
- JEŻELI CHCESZ PRZEJECHAĆ ZAKRĘT NA KOŁACH, A NIE NA DACHU, ZAWCZASU ZMNIEJSZAJ PRĘDKOŚĆ.
- ZAKRĘTY NALEŻY POKONYWAĆ JADĄC SWOIM PASEM RUCHU.
- NIE WYPRZEDZAJ, ABY TYLKO WYPRZEDZIĆ. NAJPIERW POMYŚL, CZY MANEWR TEN JEST KONIECZNY.
- WYPRZEDZAJĄĆ NIE LICZ NA UMIEJĘTNOŚCI INNYCH KIEROWCÓW. LICZ TYLKO NA SIEBIE, SWOJE UMIEJĘTNOŚCI I DOKŁADNĄ OCENĘ SYTUACJI.
- NIE WYPRZEDZAJ Z MAKSYMALNĄ PRĘDKOŚCIĄ, ZACHOWAJ ZAWSZE PEWIEN ZAPAS MOCY SILNIKA.
- ZDROWY ROZSĄDEK, ZDOLNOŚĆ PRZEWIDYWANIA I UPRZEJMOŚĆ SĄ NIEZBĘDNYMI WARUNKAMI BEZPIECZNEGO WYPRZEDZANIA.
Sposoby hamowania:
- ZMNIEJSZENIE PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ SILNIKA
- PRZEŁĄCZENIE BIEGU NA NIŻSZY
- ŁAGODNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA
- ŁAGODNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA, POŁĄCZONY ZE ZMIANĄ BIEGU
- UMIARKOWANY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA
- UMIARKOWANY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA, POŁĄCZONY ZE ZMIANĄ BIEGU
- SILNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA
- SILNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA, A POTEM STOPNIOWE ZMNIEJSZENIE NACISKU
- SILNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA, A POTEM STOPNIOWE ZMNIEJSZENIE NACISKU I PRZEŁĄĆZENIE NA NIŻSZY BIEG, AŻ DO PIERWSZEGO
- HAMOWANIE PULSACYJNE
SPRAWDŹ SWOJE UMIEJĘTNOŚCI:
W PROPONOWANYM TEŚCIE JEST OPISANYCH 10 SYTUACJI DROGOWYCH Z UDZIAŁEM SAMOCHODU OSOBOWEGO. TWOIM ZADANIEM JEST WYBÓR NAJBARDZIEJ EFEKTYWNEGO SPOSOBU HAMOWANIA ( SPOŚRÓD 10 PROPONOWANYCH ) DLA KAŻDEJ SYTUACJI.
I. NA SKRZYŻOWANIU ZAŚWIECIŁO SIĘ CZERWONE ŚWIATŁO. ZNAJDUJESZ SIĘ W ODLEGŁOŚCI 50 M OD LINII STOPU, POJAZDÓW PRZED TOBĄ NIE MA, ASFALT JEST SUCHY, PRĘDKOŚĆ 50 KM/H, JEDZIESZ POD ŁAGODNE WZNIESIENIE NA CZWARTYM BIEGU.
ZALECAM: ŁAGODNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA
II. NA NIEZBYT STROMYM PODJEŹDZIE PRZYGOTOWUJESZ SIĘ DO WYPRZEDZANIA SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO. POZOSTAŁO JESZCZE 15 M. JEDNAKŻE NIESPODZIEWANA PRZESZKODA ZMUSZA DO ZREZYGNOWANIA Z WYPRZEDZANIA. PRĘDKOŚĆ TWOJEGO SAMOCHODU – 70 KM/H, SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO – 50 KM/H, JEDZIESZ NA TRZECIM BIEGU.
ZALECAM: ŁAGODNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA
III. NA KOŃCU ZJAZDU JEST OSTRY ZAKRĘT, DLATEGO TEŻ NALEŻY ZMNIEJSZYĆ PRĘDKOŚĆ Z 70 KM/H DO 40KM/H. JEDZIESZ NA CZWARTYM BIEGU, ASFALT JEST SUCHY.
ZALECAM: UMIARKOWANY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA POŁĄCZONY ZE ZMIANĄ BIEGU
IV. JEDZIESZ ULICĄ MIEJSKĄ W KOLUMNIE SAMOCHODÓW. PRZED SAMYM ZWĘŻENIEM JEZDNI WSZYSCY KIEROWCY ZMNIEJSZAJĄ PRĘDKOŚĆ Z 50 KM/H DO 30 KM/H. JEDZIESZ NA CZWARTYM BIEGU, ASFALT JEST MOKRY PO KRÓTKOTRWAŁYM DESZCZU.
ZALECAM: PRZEŁĄCZENIE BIEGU NA NIŻSZY
V. NA AUTOSTRADZIE, W ODLEGŁOŚCI 90 M OD TWOJEGO SAMOCHODU NA DROGĘ NIESPODZIEWANIE WYSKAKUJE ŁOŚ. PRĘDKOŚĆ 110 KM/H, NAWIERZCHNIA BETONOWA, JEDZIESZ NA CZWARTYM BIEGU.
ZALECAM: SILNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA, A POTEM STOPNIOWE ZMNIEJSZANIE NACISKU. MOŻNA DODATKOWO WŁĄCZYĆ NIŻSZY BIEGU.
VI. JEDZIESZ DROGĄ PRZEZNACZONĄ TYLKO DLA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH. NAGLE Z DROGI BOCZNEJ W ODLEGŁOŚCI 80 M WYJEŻDŻA CIĄGNIK. PRĘDKOŚĆ 90 KM/H, NAWIERZCHNIA BETONOWA, MOKRA, JEDZIESZ NA CZWARTYM BIEGU.
ZALECAM: SILNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA, A POTEM STOPNIOWE ZMNIEJSZANIE NACISKU. MOŻNA DODATKOWO WŁĄCZYĆ NIŻSZY BIEG.
VII. Z JADĄCEGO PRZED TOBĄ SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO WYPADŁA SKRZYNKA, KTÓREJ NIE SPOSÓB OMINĄĆ. PRĘDKOŚĆ 50 KM/H , ODLEGŁOŚĆ OD SKRZYNKI 25M, NAWIERZCHNIA BETONOWA, SUCHA, JEDZIESZ NA CZWARTYM BIEGU.
ZALECAM: SILNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA
VIII. DO SKRZYŻOWANIA Z DROGĄ GŁÓWNĄ POZOSTAŁO 80 M. PRZED SKRZYŻOWANIEM STOI ZNAK STOPU. PRĘDKOŚĆ 90 KM/H, NAWIERZCHNIA ASFALTOWA, SUCHA, JEDZIESZ NA CZWARTYM BIEGU.
ZALECAM: UMIARKOWANY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA
IX. PRZED PRZEJAZDEM KOLEJOWYM ZAŚWIECIŁO SIĘ CZERWONE ŚWIATŁO, ZA CHWILĘ OPUŚCI SIĘ SZLABAN. ZNAJDUJESZ SIĘ W ODLEGŁOŚCI 80 M OD PRZEJAZDU. PRĘDKOŚĆ 70 KM/H, NAWIERZCHNIA ASFALTOWA, WILGOTNA, JEDZIESZ NA CZWARTYM BIEGU.
ZALECAM: HAMOWANIE PULSACYJNE
X. GOŁOLEDŹ. JADĄCYM SAMOCHODEM Z PRZODU ZARZUCIŁO, ZAGRODZIŁ CI PRZEJAZD. PRĘDKOŚĆ 40 KM/H, JEDZIESZ NA TRZECIM BIEGU. DO PRZESZKODY POZOSTAŁO JESZCZE 70 M .
ZALECAM: HAMOWANIE PULSACYJNE